klart.se

Nytt i Sjöstadsbloggen
Antal besökare just nu

Topp10 - Mest lästa idag
Nya kommentarer
« "Båtliv" känner sig blåst av Konsum i Hammarby Sjöstad | Main | Kulturama får en ny logga idag »
tisdag
jun162009

Med anledning av tidigare diskussion gällande koppeltvånget i Nackareservatet 

Insänt av läsare:

Hej!

Med anledning av tidigare diskussion gällande koppeltvånget i Nackareservatet vill jag meddela alla att tavlan nu även finns uppsatt vid Ekbacken, alldeles intill trappan vid Vittraskolan. Tavlan visar en karta över hela Nackareservaten. I förhållningsreglerna står tydligt att det inte är tillåtet att "medföra hund som inte är kopplad". Och att "föreskriften gäller ej inom på platsen markerat hundrastområde". Detta tolkar jag som att det måste antingen finnas en skylt på platsen som markerar hundrastområde eller en hundrastgård (som oftast har skylt). Men tittar man på kartan finns en enorm streckad markering som sträcker sig från Hammarbybacken i väst och nästan halvvägs bort till bron vid Järla Sjö i öst. Den streckade markeringen visar "hundrastområde" enligt symbolförklaringen vid sidan om kartan. Om man får ha med sig KOPPLAD hund i HELA Nackareservatet undrar man ju förstås varför ett sånt stort område närmast just Hammarby Sjöstad är markerat som hundrastområde, såvida inte föreskriften inte gäller där. Dels finns det ingen logik i markeringen, om den inte gäller, och dels är formuleringen så krånglig att det är upplagt för missförstånd om kommunerna menar att koppeltvånget gäller i hela reservatet. Eftersom det inte var nån som trodde mig bifogar jag foto på kartan. Och den som fortfarande inte tror mig kan som sagt ta en titt på kartan själv.

MVH

Jens

 

Tack för insändaren Jens. Du får ta hand om kommentarerna som säkert kommer.

 

Reader Comments (11)

Ett tillägg!

På engelska är regeln betydligt tydligare. "The dog leash requirement does not apply in the designated dog exercise areas."

Då är det egentligen helt avklarat. Det streckade området är motionsområde för hundar och där gäller inte koppeltvånget. Ironiskt, att de lyckades formulera det tydligare på engelska än på svenska.
16 juni 2009 | Unregistered CommenterJens
Det är möjligen den gula streckade linjen spm är hundrastgården? Annars är det solklart: jag ringde polisen och ställde frågan eftersom jag själv är ofta ute med mina hundar runt Sjöstaden och Nacka/nackareservaten – hunden ska vara kopplad i alla naturreservat i hela Sverige. Och vidare kunde man läsa: i Nacka Värmdö Posten tisdag 2 juni 2009 under (bilaga) Hallå Nackabo! Wow – Nu finns det lekplatser för hundar, sid 14, står det enkelt och tydligt: ”Kom ihåg att du måste ha din hund kopplad på kommunens offentliga platser. Det gäller även naturreservat i Nacka. På allmäna badplatser och lekplatser får hundar inte vistas överhuvudtaget.” Vänligen Hundägaren.
17 juni 2009 | Unregistered CommenterHundägare
Jag tycker att skylten känns väldigt tydlig. Hundrastområdet är det mörkgula mindre fältet i mitten av bilden. På övriga platser i Nackareservatet måste hunden vara kopplad. Går ej att tolka på annat sätt.
17 juni 2009 | Unregistered CommenterMarie
Nej det stämmer inte. Det gula har ju jag gjort i Photoshop för att förtydliga. Markeringen är inte gul utan markeringen visar streckade området. Det gula på kartan har jag dock inte gjort men det har inget markeringen att göra för den är svartvit.
17 juni 2009 | Unregistered CommenterJens
Håller med Jens, det är väl bara att strunta i att handla i den affären så är problemet löst. Hur många trådar ska det finnas angående Konsum egentligen !?!?!?
17 juni 2009 | Unregistered CommenterSophia
Ser ju onekligen ut så. Det märkliga är att området inte är utmärkt på kommunens sida:

http://www.stockholm.se/KulturFritid/Friluftsliv/Hundrastplatser-och-hundrastgardar/#omrade=Sodermalm
17 juni 2009 | Unregistered CommenterChristian
Christian: den del av Nackareservatet som ligger i stockholms kommun ligger dock inte i Södermalms stadsdelsnämnd, utan Skarpnäck, och området är tydligt markerat på karta där: http://www.stockholm.se/KulturFritid/Friluftsliv/Hundrastplatser-och-hundrastgardar/#omrade=Skarpnack
18 juni 2009 | Unregistered Commentermuu
Inklippt från annan tråd om lösspringande stora hundar: Tyvärr finns gott om folk som inte kan tolka bestämmelserna i "hundrastområdet" inom naturreservatet. Hundarna slipper alltså koppeltvång inom området, men som vanligt gäller strikt ansvarsplikt för ägaren! Vilket innebär att man ska ha full kontoll över hunden, med eller utan koppel!
5 februari 2012 | togge
Nej togge du har fel. Jag har ringt polisen och frågat. Det är kopplingstvång som vanligt. Tyvärr är själv hundägare ...
6 februari 2012 | I spy for the FBI
Nej togge du har fel. Jag har ringt polisen och frågat. Det är kopplingstvång som vanligt. Tyvärr då är själv hundägare ...
6 februari 2012 | I spy for the FBI
Tyvärr?

Polisen har faktiskt fel, bestämmelsen är äldre än reservatet, det är ett undantag som införts i bestämmelserna eftersom det redan tidigare fanns en lokal ordningsbestämmelse upprättad i samarbete med Fritidsförvaltningen. Det är skälet till att området undantogs från vanliga naturreservatsbestämmelser.



Om det är något mer du inte fått rätt information om kan du få det bekräftat av SNF och Lilla Sicklas vänner.

Själv bor jag i gamla skogvaktarbostaden sen 24 år, och känner till det mesta om vad som gäller här. Alla övriga hundrastområden finns också på karta hos Sthlms stad:



http://stockholm.se/-/Karta/?lager=159662#lager=159662&centerposition=6576923%2C1631407&zoom=25



Här Nackareservatets bestämmelser: http://projektwebbar.ab.lst.se/upload/dokument/publikationer/F/01FS%202006/02330104.pdf

"Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det förbjudet att ... 2. störa och skada djurlivet.. 3. medföra hund som inte är kopplad. Föreskriften gäller ej inom på platsen markerat hundrastområde .."



Samma bestämmelser här i Nacka Gårds föreskrifter: http://www.nacka.se/web/fritid_natur/naturochparker/naturreservat/Documents/nackareservat_foreskrifter.pdf
7 februari 2012 | togge
Om polisen har svårt att förstå vilket lagrum som gäller och vilka ordningsregler de ska upprätthålla så kan de konsultera Sthlms stad:

”För naturreservatet meddelar Stockholms kommun följande ordningsföreskrifter med stöd av 7 kap. 30 § miljöbalken om vad allmänheten har att iaktta inom naturreservatet. … Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det förbjudet att ... 2. störa och skada djurlivet.. 3. medföra hund som inte är kopplad. Föreskriften gäller ej inom på platsen markerat hundrastområde”
7 februari 2012 | togge
Men jag instämmer i att flera skyltar borde sättas upp. Lösspringande hundar tar sig över isen till Sicklasidan, vilket definitivt inte är tillåtet. Dessutom är det inte tillåtet att ha lösspringande hundar på isen i största allmänhet. Hundägarens strikta ansvar gäller överallt. Nacka Kommun har fått klagomål och ser över problemet på Sicklasidan: http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Radd-for-att-promenera/ ..
7 februari 2012 | togge
Man ska där det är tillåtet att ha hund lös ha total närkontroll på sin hund dvs kunna gå fot med ögonkontakt mm. Det är det 98% som inte klarar. Så även de som släpper sin hund lös där det är tillåtet klarar inte lagen egentligen. Så koppla hunden! Skulle någon lösgående hund ge sig på min hund så släpper jag den och då säger jag bara: VARNING! Ni andra som är rädda för lösa hundar. Ta med en större påk. Ni har rätt att försvara er själva och ditt/dina djur!
9 februari 2012 | Vakt med hund
Så här svarade polisen mig ang att ha hund lös där det är tillåtet:

"Bestämmelserna säger att om hundägaren har kontroll över hunden så får den gå lös vilket tyvärr de flesta hundägare missuppfattar. "Kontroll" innebär att hunden hela tiden tittar på husse/matte och inte viker en centimer från ägaren. En hund som går 30 centimer från ägaren bryter alltså mot reglerna. Detta är kriteria som inte ens den bäst tränade polishund klarar. Bestämmelserna är medvetet hårt satta för att hundar alltid ska vara kopplade."

Säg en hundägare i Nackareservatet ”tillåtna delar” som följer det.
9 februari 2012 | Håller med
Det är lite lustigt att det är polisen säger detta. Jag har nämligen stött på polis med hund i området innan det blev naturreservat, och antar att de ursprungliga bestämmelserna, som föregick naturreservatet, sannolikt hade upprättats just genom önskemål från polisen, om att kunna rasta polishundar och stora brukshundar någonstans inom Stockholmsområdet. Det är åtminstone en trolig förklaring som rimmar med mina iakttagelser. Sedan har detta kvarstått i naturreservatets bestämmelser när det småningom bildades, enligt mina uppgiftslämnare inom förvaltningen. Nu har inte polisen alltid rätt. Själv blev jag vid tillfället rädd för polisens kraftiga schäfer, trots "kontrollen" - eller tack vare denna? Hursomhelst, brukshundar behöver motion, och kraftig motion dessutom. De behöver också ett rimligt mått av lek och rörelsefrihet. "Kontroll" innebär att ägaren ska ha ögonkontakt med hunden, dvs se den hela tiden, och hunden ska komma när man kallar på den, inte bära sig illa åt osv. Den ska inte skrämma 'hundrädda' ellar andra förbipasserande. Den ska inte springa fram till barn och andra den inte känner. Den ska inte jaga småvilt eller större vilt. Men det är helt riktigt att de flesta hundägare brister i kontrollen av sin hund. Nu är det en viss skillnad på en chihuahua och en ulmerdogg.. Fast en liten Jack Russell terrier bet ihjäl en schäfer i Villaområdet Nysätra på andra sidan Sicklasjön för ett par år sedan... Den hängde i strupen tills scäfern kvävdes eller drabbades av asfyxos.. http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/22091/07/Dodsbett-inte-straffbartKonstig-lag/ ..
9 februari 2012 | togge
9 februari 2012 | Unregistered Commentertogge
Hundägare, kan ni inte helt enkelt följa reglerna att hålla hunden kopplad eller träna hunden så den uppfyller de krav för att vara lössläppt så slipper ni bli klagade på? Plocka upp skiten och använd hundrastgårdar. Hundrädda, allergiska och familjer med barn och folk med mindre hundar är ju uppenbarligen störda och rädda. Hur svårt kan det va???

Ni försvarar er med argumentation som inte håller och gör bara er själva en otjänst bara med tjafset här när uppenbara regler finns för både platser där hunden alltid ska vara kopplad och där den kan få vara lös:

Polisen: "Bestämmelserna säger att om hundägaren har kontroll över hunden så får den gå lös vilket tyvärr de flesta hundägare missuppfattar. "Kontroll" innebär att hunden hela tiden tittar på husse/matte och inte viker en centimer från ägaren. En hund som går 30 centimer från ägaren bryter alltså mot reglerna. Detta är kriteria som inte ens den bäst tränade polishund klarar. Bestämmelserna är medvetet hårt satta för att hundar alltid ska vara kopplade."
10 februari 2012 | Unregistered CommenterFamilj med barn
Hundägre frörstås.. inte hundjägare.. ;)
10 februari 2012 | Unregistered Commentertogge

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.